Szkodliwość nadmiaru soli i cukru dla zdrowia dzieci – jak prawidłowo kształtować ich nawyki żywieniowe?

Specjaliści ds. żywienia podkreślają, że zbyt duża ilość soli oraz cukru w diecie najmłodszych jest niekorzystna dla ich zdrowia. Z tego powodu, potrawy przygotowywane dla dzieci nie powinny zawierać tych składników w nadmiarze. Jest to szczególnie ważne w kontekście kształtowania prawidłowych nawyków żywieniowych u dzieci – należy przyzwyczajać je do naturalnych smaków warzyw, owoców, a także przekąsek na ich bazie. Właśnie dlatego gotowe posiłki oferowane przez producentów żywności dla niemowląt nie są dodatkowo doprawiane, co może sprawić wrażenie, że są one smakowo nijakie.

Wyniki badań przeprowadzonych przez Instytut Żywności i Żywienia w ramach projektu „Zapobieganie nadwadze i otyłości oraz chorobom przewlekłym poprzez edukację społeczeństwa w zakresie żywienia i aktywności fizycznej”, pokazują alarmującą statystykę. Okazuje się bowiem, że aż 22,3% dzieci mieszkających w Polsce (a na terenie Mazowsza nawet 30%) boryka się z problemem otyłości. To sygnał, że dieta najmłodszych nie jest prawidłowo skomponowana, zawiera za dużo soli i cukru – co w okresie dzieciństwa prowadzi do rozwoju chorób dietozależnych takich jak nadciśnienie czy cukrzyca. W dorosłym życiu te złe nawyki żywieniowe przekładają się na poważne problemy zdrowotne – podkreśla Sylwia Lenartowicz, dietetyk oraz edukator żywieniowy programu „Zdrowo jemy, zdrowo rośniemy”, w rozmowie z Newseria Lifestyle.

Produkty dla niemowląt takie jak gotowe zupki czy obiadki często mogą sprawiać wrażenie mdłych w smaku, a desery niewystarczająco słodkie – zwłaszcza z perspektywy dorosłych. Specjaliści ds. żywienia wyjaśniają jednak, że potrzeby smakowe niemowlęcia są zupełnie inne niż u osób dorosłych. Na jego preferencje smakowe wpływa zarówno smak wody płodowej, która jest naturalnie słodka, ale także mleko matki. Smak soli jest natomiast kształtowany przez dorosłych poprzez dodawanie tej przyprawy do potraw – mówi Sylwia Lenartowicz. Dziecko nie odczuwa potrzeby dosalania jedzenia. Jeżeli jednak nauczymy je, że potrawy powinny być słodkie i słone – zacznie oczekiwać tych smaków.